بلاگبورسسرمایه گذاریمقالات آموزشی

استراتژی های هوشمند برای یک بازار خرسی

بازار خرسی به کاهش گسترده قیمت دارایی به میزان حداقل %20 از بالاترین قیمت اشاره دارد. موقعیتی که برای هیچ سرمایه گذاری خوشایند نیست و یک عکس العمل اشتباه می تواند خطرناک باشد. در این مطلب 8 استراتژی و ذهنیت هوشمندانه برای سرمایه گذاری و حفظ آرامش در دوران رکود (موقعیت بازار خرسی) و بازگشت سریع به اوج جمع آوری شده است.

 

8 مورد از استراتژی های هوشمند برای بازار خرسی

هیچ فرد سرمایه گذاری دوست ندارد در یک بازار خرسی گیر کند، اما باید توجه داشته باشید در صورت افت شدید قیمت سهام، استراتژی هایی برای کمک به شما وجود دارند. شما می توانید با جمع آوری سهام بیشتر در زمانی که بازار سهام با کاهش قیمت روبرو شده است، در یک وضعیت عملی و دفاعی قرار گیرید و یا می توانید در وضعیت تهاجمی قرار گرفته و موقعیت موقتی در بازار بدست آورید و از کاهش قیمت ها سود ببرید. اما نکات کاربردی وجود دارند که هنگام مواجهه با بازار خرسی می توانید از آنها استفاده کنید:

1 – از روی نگرانی و هیجان عمل نکنید

سرمایه گذاران باید بتوانند احساسات خود را از روند تصمیم گیری در سرمایه گذاری جدا کنند. ممکن است آنچه به صورت یک فاجعه وسیع به نظر می رسد، از اهمیت چندانی برخوردار نباشد. همواره در نظر داشته باشید که احساس ترس و نگرانی در مورد ضرر در بازار خرسی و شرایط نامطلوب سرمایه گذاری، می تواند بر تصمیم گیری منطقی در شرایط مختلف تاثیر بگذارد. بنابراین؛ آرام باشید و با خونسردی پادامه دهید!

2 – سرمایه مازاد خود را وارد بازار سرمایه کنید

مهم ترین نکته ای که باید در موقعیت رکود اقتصادی یا بازار خرسی در نظر داشته باشید، این است که وجود وضعیت منفی در بازار سهام عادی است، در واقع بخشی از چرخه ی تجارت است. اگر به فکر سرمایه گذاری بلند مدت هستید (افق زمانی بیش از 10 سال)، یکی از گزینه های مناسب برای شما، استفاده از سرمایه مازاد در بازار سرمایه است. به این ترتیب، شما می توانید در رکود اقتصادی نیز بدون توجه به قیمت به خرید سهام ادامه دهید. با این کار در بلند مدت، متوسط هزینه ای که کرده اید، کاهش می یابد و در نتیجه میانگین قیمت خرید بهتری برای سهام شما بدست خواهد آمد.

3 – دست نگه دارید

در بازار خرسی، خرس ها حکمرانی می کنند و فرصتی برای گاوها وجود ندارد. یک باور قدیمی در بازار سهام وجود دارد که می گوید: در بازار خرسی، بهترین کار این است که خود را به مردن بزنید درست مثل این که یک خرس گریزلی را در جنگل دیده اید. جنگیدن با خرس بسیار خطرناک خواهد بود. با حفظ آرامش و اجتناب از اقدامات ناگهانی، خود را از قرار گرفتن در معرض خطرات دور خواهید کرد. نقش مرده را بازی کردن از نظر مالی در بازار خرسی، به معنای قرار دادن بخش بیشتری از پول خود در بازار اوراق بهادار مانند: گواهی سپرده (CDها)، سفته های خزانه دولتی و گزینه های دیگر با نقدینگی بالا و موعد کوتاه مدت است.

4 – تنوع ایجاد کنید

تقسیم کردن درصدی از موجودی دارایی خود میان سهام، اوراق قرضه، پول نقد و دیگر دارایی ها، محور اصلی تنوع سازی است. نحوه ی تقسیم بندی موجودی دارایی به عواملی از جمله: میزان ریسک، افق زمانی، اهداف و … بستگی دارد. وضعیت هر سرمایه گذار با دیگری متفاوت است. یک تخصیص دارایی مناسب به شما این امکان را می دهد تا از تاثیرات منفی ناشی از سرمایه گذاری در یک بخش اجتناب کنید.

سرمایه گذاری مهم است اما تامین زندگی و معیشت از آن مهم تر است. استفاده از دارایی کوتاه مدت، یعنی پول خرج و مخارج زندگی و سرمایه گذاری آن ها در بازار سهام عاقلانه نیست. به عنوان یک قانون کلی، سرمایه گذاران نباید در بازار سهام درگیر شوند مگر این که افق سرمایه گذاری حداقل پنج ساله، یا حتی طولانی تر داشته باشند و هرگز نباید پول مایحتاج زندگی را سرمایه گذاری کنند. به یاد داشته باشید که بازارهای خرسی بسیار مخرب و زیان آور هستند.

5 – به دنبال سهام با ارزش باشید

بازارهای خرسی، فرصت های بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم می سازند. نکته این است که باید بدانید به دنبال چه می گردید. سرمایه گذاران مبتنی بر ارزش، مانند Warren Buffett اغلب بازارهای خرسی را به عنوان فرصت هایی برای خرید در نظر می گیرند، زیرا ارزش سهام شرکت های خوب نیز همراه با شرکت های ضعیف و کوچک سقوط می کند و برای خریدار بسیار فرصت مناسبی است. بافت اغلب از این فرصت ها برای پیشی گرفتن در بازار استفاده می کند زیرا او به خوبی از ماهیت بازار آگاه است و می داند که رکود اقتصادی حتی به شرکت های خوب نیز رحم نمی کند.

6 – سهام صنایع محافظتی را خریداری کنید

سهام صنایع محافظتی، اوراق بهاداری هستند که عموماً در زمان رکود اقتصادی عملکرد بهتری دارند. این نوع از سهام بدون در نظر گرفتن وضعیت کلی بازار، سود تقسیمی و درآمد پایداری را برای سهامدار فراهم می سازند. شرکت هایی که لوازم بهداشتی مصرفی مانند خمیردندان، شامپو و کرم اصلاح تولید می کنند، نمونه هایی از صنایع محافظتی به شمار می روند، زیرا مردم حتی در زمان رکود اقتصادی و مشکلات بازار نیز به این کالاها نیاز دارند و آن ها را خریداری می کنند.

7 – فروش کوتاه یا فروش استقراضی

روش های متعددی برای سودآوری از افت قیمت ها وجود دارد. فروش کوتاه یا فروش استقراضی یکی از این روش هاست. فروش کوتاه یعنی قرض گرفتن سهام یک شرکت یا ETF و فروش آن ها با امید این که با قیمت کمتر آن ها را بازخرید کنید. فروش کوتاه یا استقراضی مستلزم حساب های حاشیه است و در مواردی ممکن است منجر به ضرر و زیان شود. قرارداد اختیار فروش یکی دیگر از گزینه هاست که موجب کسب ارزش در زمان افت قیمت ها می شود و قیمت حداقلی برای فروش مطمعن را تضمین می کند.

در نتیجه، سکوی پرتابی برای شما ایجاد می شود. برای اختیار فروش باید توانایی استفاده از حساب کارگزاری را داشته باشید. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس(EFTs) نیز به سرمایه گذاران فرصت سودآوری از سقوط شاخص ها و معیارهای اصلی بازار بورس را می دهند. وقتی شاخص های اصلی سقوط می کنند، این صندوق ها باارزش تر می شوند و در نتیجه شما سود می کنید. برخلاف فروش کوتاه یا استقراضی، این سهام را می توانید به راحتی از حساب های کارگزاری خود خریداری کنید.

8 – استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز بازار سهام

می توانید مهارت های معامله ی خود را با شبیه ساز بازار سهام بسنجید و در این محیط با هزاران معامله گر رقابت کنید و خود را به رتبه های بالا برسانید. پیش از این که پول خود را در یک معامله ی واقعی به خطر بیاندازید، در محیط مجازی معاملات و استراتژی های معاملاتی را تمرین کنید تا برای ورود به بازار آماده شوید و راه سرمایه گذاری را بصورت عملی یاد بگیرید.

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا