بلاگبورسسرمایه گذاریمقالات آموزشی

آشنایی با الگوی nen-star

الگو‌های هارمونیک در تحلیل تکنیکال از تلفیق اعداد فیبوناچی و اشکال هندسی به وجود آمده‌اند. در نتیجه با تسلط بر ابزار‌های فیبوناچی، یادگیری این الگو‌ها نیز بسیار ساده‌تر خواهند شد. الگوی nen-star در مقایسه با سایر الگو‌های هارمونیک کمیاب‌تر است اما به دلیل موج‌های اصلاحی بلند، همواره مورد توجه تحلیل‌گران تکنیکال بوده است.

این الگو نیز همانند سایر الگو‌های هارمونیک در ۲ حالت صعودی و نزولی قابل مشاهده است. الگوی nen-star صعودی به شکل M و الگوی nen-star نزولی به شکل W ظاهر می‌شوند.

 

الگوی nen-star صعودی

الگوی Nen-Star صعودی به وسیله رشد قیمت از نقطه X به نقطه A شروع می‌شود. حرکت بعدی قیمت، یک اصلاح از نقطه A تا نقطه B خواهد بود که این اصلاح معادل ۰.۳۸۲ تا ۰.۷۸۶ موج XA است. بعد از این اصلاح، شاهد رشد قیمت به‌ اندازه خط BC بوده که نقطه C در سطوح اصلاحی ۱.۱۳ تا ۱.۴۱۴ موج AB جای‌ دارد. حرکت پایانی این الگو، افت قیمت در امتداد خط CD است که نقطه D در سطح اصلاحی ۱.۲۷۲ تا ۲.۶۱۸ موج BC، قرار گرفته است.

همچنین نقطه D در نسبت ۱.۱۳ تا ۱.۲۷۲ موج XA شکل خواهد گرفت. نقطه D ابتدای رشد شارپ قیمت است و می‌توان در‌این نقطه با ارسال سفارش خرید وارد معامله شد.

اهداف قیمتی پیش رو در الگو nen-star صعودی به ترتیب موارد زیر است:
۱. تراز ۶۱.۸٪ خط CD
۲. نقطه A
۳. نقطه C
۴. در صورت شکست مقاومت قیمتی C، می‌توان انتظار داشت که چارت قیمت تا تراز ۱.۲۷۲ CD و سپس تا تراز ۱.۶۱۸ CD به رشد خود ادامه دهد.

حد ضرر را در این الگو می‌توان کمی پایین‌تر از نقطه D در نظر گرفت.

الگوی nen-star نزولی

الگوی Nen-Star نزولی با افت قیمت از نقطه X به نقطه A شروع می‌شود. در حرکت بعدی، شاهد رشد قیمت از نقطه A تا نقطه B خواهیم بود که این صعود معادل ۰.۳۸۲ تا ۰.۷۸۶ موج XA است. بعد از این رشد، شاهد کاهش قیمت به‌ اندازه خط BC بوده که نقطه C در سطوح اصلاحی ۱.۱۳ تا ۱.۴۱۴ موج AB جای‌ دارد. حرکت پایانی این الگو، صعود مجدد قیمت در امتداد خط CD است که نقطه D در سطح اصلاحی ۱.۲۷۲ تا ۲.۶۱۸ موج BC، قرار گرفته است.

همچنین نقطه D در نسبت ۱.۱۳ تا ۱.۲۷۲ موج XA شکل خواهد گرفت. نقطه D ابتدای افت شارپ قیمت است و در بازار‌های دو طرفه می‌توان در این نقطه با ارسال سفارش فروش وارد معامله شد و در قیمت‌های پایین‌تر با ارسال سفارش خرید از معامله خارج شد. به همین ترتیب می‌توان در بازار‌های دو طرفه از الگوی nen-star نزولی کسب سود کرد.

اهداف قیمتی پیش رو در این الگو به ترتیب موارد زیر است.
۱. تراز ۶۱.۸٪ خط CD
۲. نقطه A
۳. نقطه C
۴. در صورت شکست حمایت قیمتی C، می‌توان انتظار داشت که چارت قیمت تا تراز ۱.۲۷۲ CD و سپس تا تراز ۱.۶۱۸ CD به افت خود ادامه دهد.

حد ضرر را در این الگو می‌توان کمی بالا‌تر از نقطه D در نظر گرفت.

نکته مهم

هنگام تشخیص الگو‌های هارمونیک در نمودار و محاسبه نقطه D، بهتر است از تغییر روند اطمینان پیدا کنیم و بعد اقدام به ورود کنیم. در نتیجه بهتر است منتظر واکنش قیمت بعد از لمس نقطه D بود و در کندل‌های بعد از این نقطه راجع به ورود یا عدم ورود به سهم تصمیم گرفت.

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا