بازارهای جهانیطلامقالات تحلیلی

ارزیابی هفتگی کیتکو و بررسی اونس طلای جهانی

هفته گذشته قیمت اونس طلای جهانی جهش صعودی را از کف قیمتی دو ماهه به راه انداخت. این جهش صعودی باعث خوش‌بینی برخی از سرمایه‌گذاران خرد و فعالین حرفه‌ای بازار شده است. طبق ارزیابی هفتگی سایت کیتکو (Kitco News)، هر چند که از دید میان‌مدت برخی از فعالین بازار به افزایش قیمت اونس طلای جهانی خوش‌بین شده‌اند، اما برخی از تحلیلگران اعلام کرده‌اند که طلا هنوز هم با موانع بنیادی مثل افزایش نرخ‌های بهره، تقویت ارزش دلار آمریکا و بی‌تفاوتی سرمایه‌گذاران مواجه است.
این هفته ۱۴ فعال حرفه‌ای (Wall Street) در ارزیابی هفتگی سایت کیتکو شرکت کرده‌اند. ۵۰ درصد پیش‌بینی می‌کنند که روند اونس طلای جهانی در هفته پیش رو صعودی خواهد بود. ۲۹ درصد دیگر پیش‌بینی می‌کنند که روند اونس طلای جهانی نزولی خواهد بود. ۲۱ درصد دیگر هم انتظار بازار بدون روند یا خنثی را دارند. در همین حال، ۸۸۹ سرمایه‌گذار خرد (Main Street) در نظرسنجی آنلاین شرکت کرده‌اند. ۴۸ درصد طرفدار روند صعودی، ۳۸ درصد طرفدار روند نزولی و ۱۳ درصد هم طرفدار بازار بدون روند یا خنثی هستند.


انتظارات و پیش‌بینی فعالین بازار نسبت به هفته گذشته تغییر کرده و خوش‌بینی‌ها تقویت شده است. در میان سرمایه‌گذاران خرد هم طرفداران روند صعودی بیشتر شده است. طلا توانسته موقعیت خود را در بالای حمایت ۱۷۵۰ دلاری حفظ کند و از کف قیمتی دوهفته‌ای اخیر جهش کند.

تحلیل بنیادی و تکنیکال فعالین حرفه‌ای بازار

کریستوفر وچیو (Christopher Vecchio) استراتژیست ارشد بازار در DailyFX.com
این فعال حرفه‌ای معتقد است که ادامه بحران بدهی شرکت Evergrande چین و مسئله سقف بدهی دولت آمریکا می‌توانند در کوتاه‌مدت از قیمت اونس طلای جهانی حمایت کنند. روز جمعه موسسه رتبه‌بندی Fitch اعلام کرد که اگر سیاست‌گذاران آمریکایی نتوانند مسئله سقف بدهی دولت را برطرف کنند، رتبه اعتباری اوراق قرضه دولت آمریکا تحت فشار قرار خواهد گرفت. با وجود این‌که این مسئله هنوز حل نشده، اما این فعال حرفه‌ای معتقد است که مسئله سقف بدهی دولت آمریکا در نهایت حل و فصل خواهد شد. “من انتظار دارم که رالی صعودی در بازار طلا به خاطر بحران بدهی چین و آمریکا به راه بیفتد، اما زمانی که این دو مسئله حل شد، قیمت اونس طلای جهانی خیلی سریع سقوط خواهد کرد. با توجه به حرکات قیمتی هفته گذشته طلا، پیش‌بینی من از روند بازار متمایل به صعودی است.”


مارک چندلر (Marc Chandler) مدیر شرکت Bannockburn Global Forex
چندلر معتقد است که در میان مدت بازار می‌تواند تا ۱۷۸۷ دلار هم صعود کند. با این حال از نظر این فعال حرفه‌ای، خوش‌بینی‌ها به روند صعودی طلا گسترده و قوی نیست. “من فکر می‌کنم که تغییرات نرخ بهره آمریکا در شرایط فعلی و با توجه به اطلاعات موجود به خوبی تغییر یافته و تنظیم شده و به همین دلیل کف قیمتی ۱۷۲۱ دلاری طلا می‌تواند فعلاً پا برجا بماند.”
اوله هانسن (Ole Hansen) سرپرست تیم استراتژی Saxo Bank
از دید این فعال حرفه‌ای، رابطه طلا با دلار و بازدهی اوراق به آرامی در حال تضعیف شدن است و فشارهای تورمی برای بازار اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. از نظر هانسن، فشارهای تورمی موقتی نیستند.
آدریان دی (Adrian Day) رئیس شرکت مدیریت سرمایه
آدریان دی به روند صعودی اونس طلای جهانی خوش‌بین است. از نظر او تشدید فشارهای تورمی و تغییرات سیاست‌های پولی فدرال رزرو به نفع بازار طلا هستند. از نظر آدریان دی هر چند که کاهش حجم خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو در جهت اجرای سیاست‌های انقباضی است و بایستی به ضرر طلا باشد، اما از آنجایی که میزان کاهش حجم خرید اوراق چندان قابل توجه نیست و این اقدام هم دیر انجام می‌شود، خیلی تأثیر جدی و منفی بر روند بازار طلا نخواهد گذاشت.


“کاهش حجم خرید اوراق قرضه تنها سرعت خرید اوراق را پایین می‌آورد، یعنی هنوز هم ترازنامه فدرال رزرو آمریکا رشد خواهد کرد، اما با سرعت کمتری. حتی رئیس فدرال رزرو آمریکا هم چند هفته پیش گفته بود کاهش حجم خرید اوراق قرضه از ماه دسامبر شروع خواهد شد، اما او در سخنرانی‌های تازه خود گفته که چشم‌انداز اقتصادی مبهم است. این یعنی شاید فدرال رزرو زمان خروج از سیاست‌های انبساطی پولی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازد.”

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا