خودرو

بررسی وضعیت بازار خودرو

بررسی وضعیت بازار خودرو

امروز قصد دارم که در مورد افزایش قیمت ها در حوزه خودرو و بازار خودرو با شما عزیزان صحبت کنم. موضوع را از اینجا آغاز می کنیم که یکی از مهم ترین دلایلی که باعث افزایش قیمت ها در بازار خودرو می شود پدیده ای است که معمولا در زمان افزایش نرخ تورم و افسارگسیخته شدن نرخ تورم اتفاق می افتد و نام برنینگ مانی یا اصطلاحا پول سوزان می باشد و در آن افراد جامعه معمولا سعی می کنند که وجه نقد داخل ایران(ریال) و هر کشور دیگری را  به ارز آن کشور و سپس به کالا تبدیل کنند. چون این استنباط در عموم جامعه اتفاق می افتد که ماندن روی آن ارز کشور باعث افت قدرت خریدشان می شود و سریعتر باید آن را تبدیل به کالا کنند. حالا هر کس در حوزه خودش تبدیل به کالایی می کند که آن را می شناسد تعدادی افراد به مواد غذایی، یک عده به لوازم خانگی، یک عده به خودرو و بقیه اقسام. پس یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت خودرو پدیده ای است که معمولا در زمان گذار از حالت تورم به ابرتورم اتفاق می افتد معمولا در دنیا نرخ های بالای 40 50 درصد را به عنوان ابر تورم ذکر می کنند. اکنون یک مقدار داخل کشور نسبت به این واژه گارد وجود دارد. آخرین گزارشی که منتشر شد مشخص شد که ایران از نظر نرخ تورم پنجمین کشور از نظر بدی نرخ تورم در دنیا است و این آمار فوق العاده بدی است به طوری که حتی کشورهای جنگ زده در خاورمیانه هم شرایط تورمی بهتری از ما دارند مثل یمن و سوریه و عراق و بقیه گزینه ها. در نهایت این بحث پول سوزان باعث می شود که بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه به سمت کالاها حرکت کند.

اتفاقی که می افتد این است که در جوامعی که تولید ناخالص ملی آنها به اندازه نقدینگشان رشد نمی کند این تورم افسارگسیخته می شود و عملا ما که تولید خالص ملی مان معمولا نهایتا دو یا سه درصد مثبت تا منهای دو تا سه درصد منفی در نوسان است نقدینگی مان در سال با نرخ حدود 25 تا 30 درصد افزایش پیدا می کند. در واقع اختلاف این دو عدد باعث می شود که قیمت این کالاها افزایش پیدا کند. این به آن معنی است که  شما به اندازه کافی نتوانستید خدمات و کالا در جامعه ایجاد کنید و برای همان کالای موجود پول بیشتری وجود دارد و قیمت آن کالا افزایش پیدا خواهد کرد. این از منظر فاندمنتالی و دلایل افزایش قیمت خودرو. ما دو مورد دیگر را باید در مورد خودرو بررسی کنیم یکی اینکه بازار خودرو یک بازار کاملا انحصاری است. ما در داخل کشور دو خودروساز اصلی داریم ایران خودرو و سایپا و حالا چند تا خودروساز فرعی که با آنها زیادکار نداریم و وارد کننده های خودروی خارجی اشخاص حقیقی و حقوقی ثابتی هستند چهار پنج نفر اصل واردات خودروهای خارجی را در انحصار خودشان دارند و این افراد نیز در واقع دارای رانت های زیادی هستند و عملا چه خودروسازهای داخلی چه واردکننده های خودروی خارجی یک بازار انحصاری را رقم زده اند.

در یک بازار انحصاری شرایط را آن تولیدکننده یا واردکننده انحصاری رقم می زند عملا بازارسازی می کند. ما این فرایند را چندین بار در تاریخ بعد از انقلاب داشته ایم و چندین بار این اتفاق افتاده است خودروسازهای داخلی مخصوصا با تحت فشاردادن دولت در ارتباط با افزایش نرخ قیمت ها با عدم ارائه خودرو به بازار در زمان موردنظر باعث افزایش قیمت ها می شوند و عملا دولت و وزارت صنعت در موقعیتی قرار می گیرند که تحت این فشار و لابی سنگین قرار می گیرند که این قیمت ها باید افزایش پیدا کند و همیشه هم آخرین دلیل و آخرین توجیه این دوستان در صنعت خودروسازی این است که اگر این افزایش قیمت در خودرو صورت نگیرد یک قشر مثلا دو سه میلیون نفره در صنعت قطعه سازی و صنعت های حالا پایین دستی خودرو دچار آسیب خواهند شد و به مشکل خواهند خورد. در واقع وزارت صنعت همواره در برابر این فشارها مجبور به انعطاف شده و مجبور شده است که با خودروسازها همراهی کند و عملا به ضرر عامه جامعه و به نفع یک بخش خاصی از جامعه بتواند شرایط را مدیریت کند. حالا در این مسیر اکنون ایران خودرو و سایپا بدهی های گسترده ای به قطعه سازهایشان دارند به همین دلیل از تحویل خودروهای مدت دار خودشان اجتناب می کنند و خودروهای فوری را به فروش می گذارند تا پول نقد بتوانند از مردم دریافت کنند و با پرداخت بخشی از معوقاتشان به قطعه سازها بتوانند از آنها قطعه بگیرند و خط تولیدشان را نگه دارند.

مهم ترین علت در بحث خودرو داخلی عدم ارائه خودرو در زمان مورد نظر و به تعداد مورد نظر به بازار است. عملا بازار سمت عرضه را تحت تاثیر قرار داده اند. طبیعتا بازار سمت تقاضا هم دچار آسیب می شود و عملا این با بحث پول سوزان تشدید می شود و باعث افزایش چند برابری نرخ قیمت ها خواهد شد. در مورد خودرو خارجی هم باید این نکته را خدمتتان عرض کنم که در خودروی خارجی الان از سال گذشته چیزی حول و حوش 8000 خودرو در گمرک ها باقی مانده است این خودروها با دلار قیمت پایین وارد شده است ولی واردکننده یک سال خودرویش را در آنجا خوابانده است و عملا سرمایه اش در آنجا مسکوت شده است و الان به دنبال آن است که بتواند علاوه بر سود نرمالش سود این یکسال خواب بودن سرمایه اش را هم دریافت کند و مضاف بر آن بتواند خودرو را با قیمت های جدید و با قیمت ارز جدید به فروش برساند پس نیازش این است که بازار را دچار یک شوک کند و با قیمت های جدید اصطلاحا بازارسازی کند و بعد از خروج آن خودرو ها از گمرک بتواند شرایط جدید را برای عرضه ایجاد کند. در خبرها داشتیم که فشارهای زیادی هم به هیات دولت وارد شده است برای اینکه اجازه ورود این خودروها را بدهند البته بانک مرکزی مخالف این امر است حالا باید ببینیم که چه تصمیمی در مورد این گرفته می شود ولی به هر حال وقتی که شما میخواهید قیمت ها را افزایش دهید نیاز است که یک شوک اولیه در بازار ایجاد کنید و متناسب با اینکه این بازار شرایط انحصاری دارد و این کار سختی برای بازارگردان ها و بازارسازهای صنعت خودرو و مخصوصا خودرو خارجی نیست با یک تغییر روالی در بازار این قیمت ها را رقم می زنند و آنها را افزایش می دهند که زمانی که خودروهای خودشان را وارد کردند بتوانند از این اختلاف قیمت منتفع شوند و بهترین شرایط را داشته باشند. احتمال اینکه قیمت خودروها به قیمت های قبلی حتی قبل از این دو هفته بازگردد بسیار کم است، ممکن است اصلاح کوچکی با توجه به امنیتی شدن شرایط بازار ایجاد شود ولی پیش بینی می شود که بازار طی چندین روز آینده تا حدودی افزایش پیدا کند. احتمالا تا پایان ماه رمضان ثباتی در قیمت خودرو شاهد باشیم و در نهایت بعد از ماه رمضان با رونق فصلی بازار خودرو در تابستان مجددا افزایش قیمت ها را در این بازار شاهد باشیم.

امیدوارم که این مطلب بتواند به دوستان عزیز کمک کند در صورت نیاز می توانید از روی کانال تلگرامی من به آدرس سرمایه گذار.آگاه اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید و هم چنین از بقیه بخش ها از صفحه اینستاگرام من به آدرس سرمایه گذار آگاه به صورت کامل دریافت کنید.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا