بلاگبورسسرمایه گذاریمقالات تحلیلی

تحلیل بنیادی شرکت تایدواتر خاورمیانه(حتاید)

مقدمه

تايدواتر خاورميانه در تاريخ 24 ارديبهشت سال 1347 به شماره ثبت 12341 و با نام شركت داريوش با سرمايه 10 ميليون ريال منقسم به يك هزار سهم با هدف فعالیت در زمینه های ارائه خدمات دریایی به سکوهای نفتی و کشتی های حمل نفت، نصب و تعمیر لوله های زیردریایی، ساخت اسکله و حوضچه های تعمیراتی و نیز حمل و نقل دریایی در تهران به ثبت رسید و بعد از چند ماه با مشاركت شركت تايدواتر آمريكا به صورت 51-49، شركت سهامي عام تايدواتر خاورميانه تشكيل شد.

پس از انقلاب اسلامي مديران و سهامداران خارجي شركت از كشور خارج شدند. بعد از مدتي شركت تحت پوشش و نظارت دادستاني انقلاب قرار گرفت و اداره امور آن در سالهاي 1359 تا 1368 به سازمانها و نهادهاي مختلف دولتی واگذار شد.

در ﺳﺎل 1368 ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻣﺼﺎﻟﺤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﻮرخ ﭼﻬﺎرم ﻣﺎه ﻣﻲ سال 1985 کلیه 49 درصد از ﺳﻬﺎم ﺷـﺮﻛﺖ ﺗﺎﻳﺪ واﺗﺮ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﻪ دوﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ مبلغ 699 هزار دﻻر واﮔﺬار و ﻫﻴﺎت دوﻟﺖ به موجب ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺷﻤﺎره 5439/ت/754 به تاریخ چهارم آبان 1368 ﺑﻪ واﮔﺬاري ﺳﻬﺎم ﻳﺎد ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻨﺎدر و ﻛﺸﺘﻴﺮاﻧﻲ اﻗﺪام کرد.

در این دوران پای تایدواتر به عملیات بندری بازشد و در ادامه این شرکت توانست رشد چشمگیری را از لحاظ گستره فعالیت و درآمدزایی تجربه کند و به بزرگترین اپراتور کانتینری و یکی از اپراتورهای بزرگ کالای فله در کشور تبدیل شود. تسلط تایدواتر بر عملیات کانتینری تا اوایل دهه 90 ادامه داشت. حضور تایدواتر در پروژه های لایروبی نیز در این دوران به شدت افزایش یافت.

در سال 1383 تایدواتر خاورمیانه در ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻧﺮخﻫﺎي ﺳـﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار درج شد و در نهایت عرضه اولیه سهام بخشی از سهام شرکت در 22 دی ماه همین سال به وقوع پیوست.

دسترسی به این محتوا فقط با خرید اشتراک مقدور است

 

عضویت 1 ماهه 

30

days

250 هزار تومان

دسترسی به تمامی مطالب و تحلیل ها

PLAN

Number

minutes

Price

Price for 1 minute

عضویت 2 ماهه

60

days

450هزار تومان

دسترسی به تمامی مطالب و تحلیل ها

برای خرید و تهیه اشتراک ویژه لطفا ابتدا در سایت ورود کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا