بلاگبورسسرمایه گذاریمقالات تحلیلی

تحلیل بنیادی شرکت سيمان‌ سپاهان‌(سپاها)

مقدمه

شرکت سیمان سپاهان در سال 1348 به منظور احداث یک کارخانه سیمان در نزدیکی کارخانه ذوب آهن اصفهان جهت تولید سیمان پرتلند با استفاده از سرباره کوره ذوب آهن اصفهان به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده است. این شرکت در سال 1370 به شرکت سهامی عام تبدیل و در سال 1375 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. در حال حاضر شرکت جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر است و واحد تجاری نهایی گروه سرمایه گذاری غدیر می باشد. مرکز اصلی شرکت اصفهان و محل کارخانه در 45 کیلیومتری جنوب شهراصفهان واقع است.

شرکت سیمان سپاهان با سه خط تولید و ظرفیت تولید 4،000،000 تن انواع سیمان یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در کشور است. در حال حاضر شرکت توانایی تولید انواع سیمان (تیپ 1 ، تیپ 2 ، تیپ 5 ، سرباره ای ضد سولفات) و کلینکر خاکستری (تیپ 2 ، تیپ 5) در تیپ های مختلف را داراست. همچنین شرکت ، در سال 1387 به منظور انجام امور حمل و نقل جاده ای داخلی ازمبدا شهرستان مبارکه به سایر نقاط کشور و افزایش حجم فروش محصولات در خارج از استان، اقدام به تاسیس شرکت حمل و نقل کالای رهنورد سیمان سپاهان نموده است. شرکت حملو نقل در سال های اخیر علاوه بر تاثیر مثبت در فروش فرا  استانی ، در جهت افزایش صادرات کلینکر و سیمان نیز فعال و موثر بوده است.

تعداد کل سهام شرکت 2450 میلیوون سهم و درصد شناوری شرکت 24 درصد می باشد.

صنعت سیمان

سابقه ورود سیمان به زمان ساخت بناهایی نظیر کلیسا، سفارتخانه و … توسط کشور های خارجی در ایران بر می گردد. با شروع قرن 14 هجری و سرعت گرفتن کارهای زیر بنایی در ایران خصوصا راه آهن سراسری، ضرورت تولید سیمان گسترش یافت. در سال 1314 ایران چهارمین کشور وارد کننده سیمان در جهان به شمار می رفت. این در حالی است که به لحاظ جغرافیایی ایران توسط سلسله کوه های آهکی احاطه شده است. بدین ترتیب اولین کوره سیمان ایران در سال 1312 در هفت کیلومتری جنوب تهران به بهره برداری رسید. در پایان سال 1357 تعداد شرکت های سیمانی به 12، تعداد کارخانه ها به 15 و ظرفیت اسمی کوره ها به 7 میلیون تن در سال رسید. در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در ایران بالغ بر 88 میلیون تن در سال رسیده است که طبق آخرین آمار 62 میلیون تن آن  در داخل کشور  به فروش رفته است. همچنین در سال 2020 میلادی رتبه ایران در تولید سیمان جهان با 60 میلیون تن تولید،  هفتم بوده و چین با تولید 2 میلیارد و 200 میلیون تن به عنوان برترین تولید کننده سیمان جهان ، سهمی بیش از 50 درصدی در تولید کل 4 میلیارد تنی جهان در سال 2020 را دارا می باشد.

مفروضات

ظرفیت اسمی شرکت 4 میلیون تن است اما این شرکت در سال مالی 99 تنها موفق به تولید 1.8 میلیون تن سیمان و 2.65 میلیون تن کلینکر شده است. مقدار تولید فصل بهار بصورت تاریخی نسبت به زمستان 15-35% افزایش داشته است. از همین رو مقدار تولید بهار با رشد 15% نسبت به زمستان فرض شده است. همچنین مقدار تولید، ترکیب فروش و درصد صادراتی برای سال 1400 مشابه سال 99 در نظر گرفته شده است.

با توجه به ابلاغیه انجمن سیمان نرخ سیمان 40% افزایش یافته است اما کماکان در بند نرخ گذاری دستوری قرار گرفت. این نرخ از ابتدای اردیبهشت اعمال می شود. این در حالی است که قبلا شایعه شده بود نرخ سیمان فله ضریبی از قیمت میلگرد(3.3%) اعمال شود و از بند نرخگذاری دستوری خارج شود. قیمت سیمان در بازار های جهانی 15% فولاد است اما با نرخ های کنونی سیمان کمتر از 3%  فولاد نرخ گذاری شده است.

شرکت تقریبا صادرات سیمان ندارد اما در بخش صادراتی در فروش کلینکر حجم قابل توجهی دارد. مقدار و نرخ های فروش صادراتی را در جدول مفروضات مشاهده می کنید. سپاها در زمستان 99 توانست رکورد قابل دفاعی در صادرات کلیکر بر جا بگذارد.

مهمترین بخش از بهای تمام شده شرکت های سیمانی هزینه انرژی است. بر اساس مصوبه جدید نرخ گاز شرکت های سیمانی معادل 15% از نرخ خوراک پتروشیمی ها در نظر گرفته یم شود. از این رو نرخ گاز در ابتدای سال شمسی 1400 با افزایش 150% همراه خواهد بود. زمزمه هایی از افزایش نرخ برق نیز به گوش می رسد اما هنوز خبر قطعی از آن منتشر نشده است. ا زاین رو افزایش نرخ برق نیز  170% در نظر گرفته شده است.

در بخش مواد مصرفی از آنجا که افزایش نرخ های سابق نشان می دهد عمده نرخ این بخش نسبت به تورم کمتر رشد یافته است. از این رو برای دو فصل باقی مانده از سال مالی 1400 سال آتی افزایش 15% در نظر گرفته شده است.

در بخش سربار آیتم مهم دیگر هزینه حمل فروش صادراتی است. اگرچه در سال مالی 99 بدلیل استفاده از حمل ریلی، هزینه هر تن صادرات کلینکنر نسبت به 98 کاهش قابل توجهی داشته است اما دوباره این آیتم در سال مالی 1400 با رشد همراه بوده است.

صورت سود و زیان

نتیجه گیری

سود سال 99 و 1400 در صورت سود و زیان مشاهده می شود. با توجه به قیمت های فعلی 8220 ریالی با پی به ای 9 معامله می شود. از این رو نسبت به بسیاری از هم گروهی های خود قیمت های بالاتری روی تابلو دارد و بنظر می رسد در گروه سیمان می توان گزینه های مناسب تری از جمله سرود، سخوز و سباقر را انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا