بازارهای جهانیطلامقالات تحلیلی

تحلیل هفتگی اونس طلای جهانی

تشدید فشارهای تورمی باعث بهبود خوش‌بینی‌ها به آینده بازار اونس طلای جهانی شده است. این در حالی است که رئیس فدرال رزرو آمریکا تلاش می‌کند تا نگرانی‌ها از رشد سریع تورم را بی‌اهمیت جلوه دهد.
در اوایل معاملات روز جمعه، قیمت اونس طلای جهانی توانست به بالای ۱۸۰۰ دلار عبور کند و به بالاترین سطح شش هفته اخیر برسد. با این حال، طلا نتوانست موقعیت خود را در بالای ۱۸۰۰ دلار حفظ کند و سقوط کرد. علت بازگشت نزولی قیمت اونس طلای جهانی، دیدگاه‌های رئیس فدرال رزرو آمریکا بودند. او گفته که بانک مرکزی می‌خواهد حجم خرید اوراق قرضه را کاهش دهد. ظاهراً فدرال رزرو می‌خواهد در اواسط سال ۲۰۲۲ برنامه خرید اوراق قرضه را به طور کامل کنار بگذارد. رئیس فدرال رزرو معتقد است که اختلال در عرضه جهانی یک ریسک جدی است و روز به روز بدتر می‌شود و می‌تواند فشارهای تورمی را حتی در طول سال ۲۰۲۲ هم تشدید کند. با این حال او معتقد است که با رفع مشکلات در بخش عرضه، رشد تورم هم به محدوده ۲ درصدی باز خواهد گشت. پیش از سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا، تحلیلگران به روند صعودی اونس طلای جهانی خیلی خوش‌بین بودند. حتی بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که قیمت اونس طلای جهانی به محدوده ۱۸۳۰ دلاری برسد.

ارزیابی هفتگی سایت کیتکو از بازار اونس طلای جهانی
این هفته در ارزیابی هفتگی سایت کیتکو ۱۵ فعال حرفه‌ای (Wall Street) شرکت کرده‌اند. ۸۷ درصد پیش‌بینی می‌کنند که روند اونس طلای جهانی در معاملات هفته پیش رو صعودی خواهد بود. ۱۳ درصد دیگر پیش‌بینی می‌کنند که روند بازار خنثی خواهد بود. در این میان هیچ یک از تحلیلگران انتظار کاهش قیمت اونس طلای جهانی را ندارند. در همین حال، ۵۹۸ سرمایه‌گذار خرد (Main Street) هم در نظرسنجی آنلاین شرکت کرده‌اند. ۶۰ درصد طرفدار روند صعودی، ۲۲ درصد طرفدار روند نزولی و ۱۷ درصد هم طرفدار روند خنثی بودند.
هر چند که قیمت اونس طلای جهانی از بالاترین سطوح قیمتی روز جمعه پایین آمده، اما در نهایت هفته را در محدوده مثبتی به پایان رسانده است. در این میان اکثر تحلیلگران به روند صعودی اونس طلای جهانی خوش‌بین هستند، اما در عین حال بر این باورند که خریداران بزرگ زمانی وارد بازار خواهند شد که قیمت اونس طلای جهانی از مقاومت ۱۸۳۵ دلاری عبور کند.

اوله هانسن (Ole Hansen) فعال حرفه‌ای بازار

“با بازگشت قیمت اونس طلای جهانی به بالای ۱۸۰۰ دلار، باید به روند صعودی خوش‌بین بود. اما از آنجایی که عملکرد طلا در سال ۲۰۲۱ ضعیف بوده، نمی‌توان از صعود طلا هیجان زده شد.” او در ادامه گفته که شکست مقاومت ۱۸۳۵ دلاری می‌تواند مسیر صعودی طلا را تا ۲۰۰۰ دلار هموار کند.

دیوید مدن (David Madden) تحلیلگر بازار در Equiti Capital

او گفته که رالی صعودی و اولیه روز جمعه باعث شد تا طلا از خط روند نزولی که از اوج‌های قیمتی سال گذشته رسم شده بود، عبور کند. این فعال حرفه‌ای انتظار صعود طلا به محدوده ۱۸۳۵ دلاری را دارد، اما از نظر او احتمال شکست این مقاومت ضعیف است. “فدرال رزرو آمریکا می‌خواهد از سیاست‌های انبساطی خارج شود و به تدریج سیاست‌های انقباضی را اجرا کند و این مسئله باعث تقویت ارزش دلار آمریکا خواهد شد.”

کولین سیزینسکی (Colin Cieszynski) استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management

این فعال حرفه‌ای بازار معتقد است که هم‌زمان با تشدید فشارهای تورمی، روند طلا هم صعودی خواهد بود. “شاید بانک‌های مرکزی دیدگاه خود در رابطه با موقتی بودن فشارهای تورمی تغییر دهند و از سیاست‌های انبساطی پولی خارج شوند. هر چند که کاهش چاپ پول به نفع ارزهای جهانی است (به ضرر طلا)، اما این پروسه شاید چند ماه طول بکشد و من فکر می‌کنم که در این مدت طلا رشد خواهد کرد.”

دارین نیوسام (Darin Newsom) تحلیلگر مستقل بازار

این فعال حرفه‌ای انتظار افزایش قیمت اونس طلای جهانی در هفته پیش رو را دارد. با این حال از نظر او همه چیز به روند دلار آمریکا و حمایت ۹۳٫۵۰ واحدی شاخص دلار بستگی دارد. “شاخص دلار آمریکا در تلاش است تا روند صعودی کوتاه‌مدتی را به راه بیندازد، به خصوص که با کف قیمتی ۹۳٫۵۰ واحدی (حمایت) درگیر است. اگر شاخص دلار از این محدوده جهش کند، طلا می‌تواند در هفته پیش رو سقوط کند.” طلا رابطه معکوسی با شاخص دلار آمریکا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا