بلاگبورسسرمایه گذاریطلامقالات آموزشی

روش های کسب سود از صندوق طلا

راه اندازی قراردادهای آتی صندوق طلا، به دنبالِ استقبال قابل توجه از صندوق های سرمایه گذاری طلا، فرصت های کسب سود متنوعی برای فعالان بازار سرمایه به ارمغان آورد.

در واقع سرمایه گذاران بنابر رویکرد معاملاتی خود می توانند استراتژی های مناسبی را در بازار صندوق طلا اتخاذ نمایند.

فهرست مطالب

1- سرمایه گذاری در صندوق های طلا

2- پوشش ریسک صندوق طلا در بازار آتی

3- آربیتراژ بین بازار نقدی و آتی صندوق طلا

4- نوسان گیری در بازار آتی صندوق طلا


1- سرمایه گذاری در صندوق های طلا

هر سرمایه گذار، می تواند از طریق کد بورسی خود، در بازار بورس، اقدام به خرید واحدهای صندوق طلا با حداقل 500 هزار تومان سرمایه نماید. در واقع در شرایطی که انتظارات تورمی تقویت می شود، صندوق های طلا مکانی امن، برای سرمایه ی معامله گران می باشد. چرا که دارائی های مبتنی بر طلا، به عنوان سپر تورمی شناخته می شوند. با این حال، در شرایطی که تورم پایین است و یا قیمت طلا با افت مواجه می شود. این صندوق ها به تنهایی، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نخواهند بود.

2- پوشش ریسک صندوق طلا در بازار آتی

در بازار آتی صندوق طلا، به دلیل ماهیت تعهدی قراردادها، امکان انجام معاملات به صورت دوطرفه وجود دارد. این بدان معناست که، در این بازار می توان، قبل از خرید دارائی، اقدام به فروش آن نمود. در صورتی که دارندگان صندوق طلا، نگران افت قیمت واحد های آن باشند، جهت پوشش ریسک می توانند اقدام به اخذ موقعیت فروش در بازار آتی نمایند. لازم به ذکر است معامله گران جهت ایجاد پوششِ ریسکِ کارآمد، قبل از اخذ موقعیت فروش، اقدام به محاسبه نسبت بهینه پوشش ریسک (تعداد قرارداد آتی/ تعداد دارائی نقدی) می نمایند. به این ترتیب در صورت کاهش قیمت صندوق طلا در بازار نقدی و متضرر شدن معامله گر، موقعیت های فروش با ایجاد سود، زیان بازار نقدی را پوشش خواهد داد.

3- آربیتراژ بین بازار نقدی و آتی صندوق طلا

آربیتراژ یکی از استراتژی های معاملاتی است که فعالان بازار سرمایه، می توانند جهت کسب سود بدون ریسک (کم ریسک) از آن استفاده نمایند. به این نحوه که دارائی از بازاری که ارزانتر است خریداری و در بازاری که گرانتر فروخته شود و سودی معادل اختلاف بین قیمت خرید و فروش، نصیب آربیتراژگر شود. به این منظور، سرمایه گذاران می بایست در دوره معاملاتی، قیمت واحدهای صندوق طلا را در بازار نقدی بورس و در بازار آتی به طور همزمان رصد نمایند. در صورت وجود اختلاف قیمت قابل توجه بین قیمت نقدی و قیمت آتی صندوق طلا اقدام به معامله نمایند. به بیان دیگر، در صورتی که قرارداد آتی صندوق طلا، با قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی آن معامله شود، فرصت آربیتراژ در بازار ایجاد شده و امکان کسب سود بدون ریسک ایجاد می شود. در واقع معامله گران می توانند، در هر لحظه، ارزش ذاتی قرارداد آتی را بر اساس فرمول و قیمت نقدی صندوق طلا در بازار محاسبه نمایند. در صورت وجود فرصت آربیتراژ، اقدام به خرید صندوق های طلا در بازار نقدی و فروش در بازار آتی نمایند. لازم به ذکر است، آربیتراژ بین بازار نقدی و آتی صندوق طلا از سایر قراردادهای آتی بهتر است. چرا که واحد های صندوق طلا بر خلاف گواهی سپرده های کالایی، فاقد هزینه انبارداری و تاریخ انقضا هستند. علاوه بر این، تحویل آنها بر خلاف قرارداد آتی نقره، به صورت آنلاین است و نیاز به مراجعه حضوری ندارد.

4- نوسان گیری در بازار آتی صندوق طلا

با توجه به دو طرفه بودنِ بازار آتی، معامله گران در این بازار، هم از رشد قیمتها و هم از افت قیمت ها می توانند سود کسب نمایند. در واقع در بازار آتی، مهم نیست بازار مثبت باشد یا منفی، در هر دوحالت، امکان کسب سود وجود دارد. علاوه بر دو طرفه بودن بازار آتی و امکان کسب سود از بازار ریزشی، وجود اهرم مالی در این بازار سبب می شود تا معامله گران بتوانند چندین برابر سرمایه خود اقدام به معامله نمایند. در واقع با تغییر یک درصدی در قیمت، سود یا زیان معامله گران چندین درصد (برابر با اهرم مالی بازار) می شود. این دو ویژگی بازار آتی سبب جذابیت این بازار در میان سرمایه گذاران شده است. در حال حاضر، سرمایه گذاران برای خرید 1000 واحد صندوق طلای لوتوس در بازار نقدی، به بیش از 8 میلیون تومان سرمایه نیاز دارند. در حالیکه در بازار آتی صندوق طلا، معامله گران می توانند تنها با 2 میلیون تومان همین میزان صندوق طلا را خریداری نمایند و از رشد قیمت صندوق طلا منتفع شوند. در واقع معامله گران در بازار آتی صندوق طلا، از اهرم مالی بالای 4 برخوردار هستند.

سخن آخر

معامله گران بر اساس میزان ریسک پذیری خود، می توانند از  استراتژی های معاملاتی متفاوتی استفاده نمایند. با توجه به کم ریسک بودنِ استراتژی آربیتراژ، این استراتژی گزینه مناسبی برا افراد ریسک گریز خواهد بود. در حالیکه استراتژی نوسان گیری در بازار آتی با وجود اهرم مالی و دوطرفه بودن بازار، گزینه مناسبی برای ریسک پذیران به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا