بلاگمسکنمقالات آموزشی

رکود بازار مسکن ادامه می‌یابد!

بررسی اعداد و ارقام بازار مسکن نشان می‌دهد در نیمه اول امسال عملا افزایش قیمت در بازار ملکی پایتخت رخ نداده و برای نیمه دوم سال نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه روند موجود است.

آگهی‌های املاک نیمه اول سال ۱۴۰۰  نشان می‌دهد در ۶ ماه اول امسال گرچه قیمت‌های پیشنهادی از سوی فروشندگان و خریداران ملک در تهران با نوسان همراه بوده است؛ اما در نهایت روند قیمتی معاملات، شیب بسیار ملایمی داشته و به صورت کلی می‌توان گفت افزایش چشمگیری در بازار رخ نداده است.

ثابت ماندن قیمت املاک در حالی رخ داده است که تورم عمومی به صورت روزانه رکوردهای جدیدی ثبت می‌کند و به همین دلیل کارشناسان می‌گویند عملا تورم مسکن در سال جاری، منفی بوده و در نیمه دوم سال نیز رشد آن‌چنانی قیمت برای مسکن پیش‌بینی نمی‌شود.

در گزارش ملک‌رادار قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان در تهران آمده است که نشان می‌دهد پس از کاهش شدید قیمت در اردیبهشت ماه، گرچه باز هم تلاش‌هایی برای افزایش انجام شده؛ اما واقعیت‌های بازار اجازه بازگشت به سطح زمستان سال گذشته را نمی‌دهد و آن دسته از مالکان که به صورت جدی قصد فروش دارند، مجبور به کاهش سطح قیمت هستند.

در همین حال خریداران نیز در مقاطعی قیمت‌های پیشنهادی خود را بالا برده‌اند؛ اما در نهایت دیده می‌شود میانگین قیمت معاملات در شهریور ماه تقریبا با قیمت‌های پیشنهادی فروردین خریداران همسان شده است که این موضوع نشان می‌دهد بازار مسکن در تهران پس از یک دوره افزایش شدید قیمت‌ها در حال متعادل کردن خود با توان خریداران است و بدین ترتیب نمی‌توان انتظار داشت در نیمه دوم امسال نیز افزایش قیمت چشمگیری در بازار مسکن رخ دهد.

در یک جمع‌بندی کلی، اعداد بازار مسکن نشان می‌دهند به دلیل رشد بسیار کم قیمت‌ها در این بازار و در عین حال ناتوانی خریداران از تامین قیمت‌ها، رکود در بخش مسکن ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا