آخرین اخبارارز دیجیتالمقالات تحلیلی

علی‌رغم افزایش ۲ برابری، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین همچنان بسیار پایین است

با وجود افزایش کارمزدها در طول هفته گذشته، کارمزد ارسال بیت کوین از یک آدرس به آدرس دیگر، از ژوئیه (تیر) سال گذشته تا بدین جای کار در سطوح بسیار پایینی قرار دارد.

به نقل از کوین تلگراف، شرکت تحقیقاتی آرکین ریسرچ در تازه‌ترین گزارش خود به کارمزد شبکه بیت کوین پرداخته است. طبق این گزارش، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین از ژوئیه سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده و همچنان در سطوح پایینی مانده است. علاوه بر این، هیچ نشانه‌ای هم برای جهش کارمزدها وجود ندارد.

نمودار کارمزد تراکنش‌های بیت کوین
نمودار کارمزد تراکنش‌های بیت کوین

البته هفته گذشته، شاهد افزایش جزئی در میزان کارمزد تراکنش‌های بیت کوین بوده‌ایم که در انتهای نمودار فوق نشان داده شده است و این افزایش، میانگین کارمزد تراکنش‌های روزانه طی هفت روز اخیر را به ۶۹۱،۰۰۰ دلار افزایش داد که نسبت به سه‌شنبه هفته گذشته، دوبرابر شده است.

با وجود دو برابر شدن کارمزدها، همچنان هزینه پرداختی برای انجام تراکنش‌های بیت کوین ناچیز است و ماینرها در دوره‌ای دو روزه تراکنش‌های ممپول را تایید کرده‌اند و در کنار ایمن نگه داشتن شبکه، کارمزدها را مقرون به صرفه نگه داشته‌اند.

اریک یاکس، نویسنده کتاب بیت کوین دارایی هفتم، در گفتگویی از سه دلیل اصلی برای کارمزدهای بسیار پایین تراکنش‌ها پرده برداشت. به عقیده وی، پذیرش سگویت، توزیع دوباره هش ریت و همچنین زیرساخت‌های لایه دویی همچون شبکه لایتنینگ در پایین نگه داشتن کارمزدها نقش داشته‌اند.

وی در این رابطه گفت:

در ژوئن سال ۲۰۲۱ (خرداد) شاهد افزایش چشمگیری در میزان تراکنش‌های سگویت بودیم که از ۵۰٪ به ۷۰٪ افزایش یافت و این رقم به طور پیوسته به بالای ۸۰٪ رسیده است که اساسا باید توان عملیاتی شبکه را افزایش دهد.

در طول سال ۲۰۲۱، تعداد زیادی از صرافی‌ها به استفاده از سگویت و پذیرش آن روی آوردند. یاکس در ژوئیه سال گذشته به دنبال ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین و توزیع دوباره هش ریت، خاطرنشان کرد سختی شبکه به کف خود رسیده است. جالب است بدانید از آن زمان، سختی استخراج و هش ریت شبکه بیت کوین همگام با افزایش تعداد تراکنش‌های سگویت، به رکورد جدیدی رسیده است.

یاکس افزود:

افزایش هش ریت بیت کوین سریع‌تر از تعدیل سختی شبکه صورت گرفته و این باعث شده تا تراکنش‌ها خیلی سریع‌تر انجام شوند و در نتیجه کارمزد کاهش یابد.

با این حال، یاکس معتقد است نباید انتظار داشت کارمزدها ثابت بمانند چراکه همه اینها به قیمت بستگی دارد و در نهایت هش ریت و سختی شبکه به تعادل خواهند رسید و کارمزد افزایش خواهد یافت.

تومر استرولایت، سردبیر مجله سوان بیت کوین معتقد است عامل دیگری نیز در پایین بودن تراکنش‌های بیت کوین دخیل است. وی در این رابطه گفت:

ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که صرافی‌های بزرگ تراکنش‌ها را به صورت گروهی انجام می‌دهند. این بدان معناست که آنها به جای رویه وحشتناک چندین سال پیش که هر برداشت را به عنوان یک تراکنش تلقی می‌کردند، ۱۰۰ برداشت یا بیشتر را در قالب یک تراکنش ارسال می‌کنند.

نقشه نودها و کانال‌های شبکه لایتنینگ
نقشه نودها و کانال‌های شبکه لایتنینگ

علاوه بر این، به لطف شبکه لایتنینگ و قابلیت باز کردن کانال‌های پرداختی در زمانی که بلاکچین شلوغ نیست و استفاده مداوم از آن کانال‌ها، از شلوغ شدن شبکه جلوگیری شده است.

علاوه بر موارد فوق، تیم تحقیقاتی آرکین معتقد است تعداد کمتر تراکنش‌ها در روز نیز در کاهش میانگین کارمزد تراکنش‌ها دخیل بوده‌اند.

یاکس معتقد است این امکان وجود دارد تا کارمزدها در کوتاه مدت افزایش یابند. با این حال، روندهای زیادی در تضاد با کارمزدهای بالاتر تراکنش‌ها وجود دارند که می‌توانند هزینه ارسال در شبکه را پایین نگه دارند.

تومر نیز در تایید صحبت‌های یاکس اظهار داشت:

من روزی را می‌بینم که ما می‌توانیم به تدریج ظرفیت شبکه را برای مدیریت تمام تجارت جهان افزایش دهیم بدون اینکه شبکه به گلوگاهی غیرقابل عبور تبدیل شود.

این یکی دیگر از ویژگی‌های بیت کوین است؛ پروتکل این شبکه همچنان به توسعه و بهبود مقیاس‌پذیری ادامه می‌دهد و تراکنش‌ها را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا