ارز دیجیتالمقالات آموزشی

همه چیز درباره کارت های ترید NFT؛ راهی مناسب برای مالکیت دارایی‌ها

دارایی‌های قابل ذخیره و کارت های ترید NFT در معرض استقبال بسیار زیادی قرار دارند؛ اما آیا این دارایی‌ها حبابی در حال ترکیدن هستند یا انقلابی در انتظار شکوفایی؟ اقلام و آیتم‌های منحصر به فرد مدت زیادی است که کلکسیونرهایی که مایل به پرداخت مبالغ بالای دلاری برای به دست آوردن آنها هستند را به خود جذب می‌کنند. تابلوهای نقاشی، کارت‌های بیس‌بال، تمبرها، کارت‌های سنتی و سکه‌های کمیاب همگی در گذشته با مبالغ گزافی به همراه حق مالکیت انحصاری به کلکسیونرها فروخته می‌شدند. امروزه، این اقلام به لطف تکنولوژی بلاک چین در حال انتقال پیدا کردن به حیطه دیجیتال هستند.

این آیتم‌ها در حال حاضر در چندین شبکه بلاک چین به عنوان دارایی‌های «منحصر به فرد» دیجیتال که با نام توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) شناخته می‌شوند، وجود دارند. استفاده از تکنولوژی بلاک چین در این زمینه به معنای اعتبار و مالکیتی است که به آسانی قابل تایید است؛ به ویژه در جهانی که کمیاب بودن نقشی اساسی را در ارزیابی یک دارایی بازی می‌کند.

یکی از قطعه‌های هنری که در اصل توسط هنرمند مشهور خیابانی یعنی بنکسی (Banksy) خلق شده بود، به صورت عمدی از بین رفت و سپس یه یک NFT تبدیل شد و بعدها به مبلغ ۴۰۰٫۰۰۰ دلار به فروش رسید. آنیتا مور (Anita Moore)، مدیرعامل Blind Boxes که یک پلتفرم ان اف تی برای قطعات هنری دیجیتال است، در مصاحبه با کوین تلگراف گفت:

NFTها با غیرمتمرکز سازی مفاهیمی مثل منشا اثر و اعتبار و اصالت آن در حال متحول کردن شیوه تفکر ما در مورد حق مالکیت و ارزش هستند.

کارت های ترید NFT چه هستند؟

کارت های تریدینگ NFT

کارت های ترید NFT در حقیقت به نمایی مجازی از دارایی فیزیکی مربوط به خود هستند. این کارت‌ها در بستر بلاک چین به نمایش گذاشته می‌شوند و عدم تغییر پذیری و تایید حق مالکیت، از ویژگی‌هایی هستند که به این کارت‌ها تعلق پیدا کرده است. حتی اگر نسخه فیزیکی دارایی شما گم شده و یا از بین برود، نسخه NFT آن همچنان پابرجا بوده و تا زمانی که به حیاتش در بلاک چین ادامه می‌دهد، ارزش خود را حفظ می‌کند.

افراد مختلف می‌توانند با ایجاد توکن در بستر اتریوم یا هر یک از بلاک چین‌های قرارداد هوشمند دیگر، نمایی مجازی از این کارت‌ها را بسازند. این توکن ها غیرمنعطف بوده و حاوی متادیتاهای کارت های ترید NFT و به ویژه تصویر آنها هستند. این توکن‌ها قابل ذخیره‌سازی بوده و می‌توانید با استفاده از کیف پولی که از قابلیت ان اف تی برخوردار است، آنها را به نمایش بگذارید و یا انتقال بدهید.

پلتفرم‌های بسیاری برای ایجاد، خرید و یا فروش این اقلام وجود دارند. برخی از بزرگ‌ترین این پلتفرم‌ها در حال حاضر OpenSea و Hoard هستند.

دارایی‌های قابل ذخیره در مسیر رشد به سوی بستر سرمایه‌گذاری

کارت های ترید NFT درست شبیه به آثار هنری، در دسته اقلام منحصر به فرد جای دارند و مسیر حرکت آنها به سوی دنیای دیجیتال با سرعتی سرسام آور در حال رشد است؛ به طوری که تقریبا تمامی دارایی‌های قابل ذخیره در حال تبدیل شدن به یک کلاس و یا زمینه سرمایه‌گذاری هستند. فروش کارت‌های معامله NFT در خارج از فضای رمز ارز نیز در حال افزایش است.

نیک رز (Nick Rose) بنیانگذار و مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های NFT با نام Ethernity Chain، معتقد است که مشاهیر و افراد تاثیرگذار تنها با پشتیبانی کردن از این توکن‌ها ارزش واقعی را برای این دارایی‌ها به ارمغان می‌آورند. او در همین رابطه به کوین تلگراف گفت:

این به وضوح مشخص است که ان اف تی‌های معتبر از چهره‌های حقیقی زمینه ورزشی و سرگرمی، تنها آینده واقعی حال حاضر برای دارایی‌های قابل ذخیره NFT هستند. لازم است بدانید که هنگامی که ما یکی از این توکن‌های غیر قابل تعویض را با استفاده از تونی هاک (Tony Hawk)، محمد علی (Muhammad Ali) و یا فوتبالیست افسانه‌ای یعنی پله (Pele) راه اندازی می‌کنیم (تمامی این‌ها نمونه‌های احراز هویت شده افراد بوده و مورد تایید و پشتیبانی هستند) منجر به ایجاد ارزش حقیقی مربوط به این افراد می‌شود.

مثال‌های زیادی از سرمایه‌گذاری‌های موفق در فضای دارایی‌های قابل ذخیره NFT وجود دارند. در طول یک سال گذشته، قیمت کار‌ت های ترید NFT که از شرایط تولید شدن در پلتفرم معاملاتی StockX برخوردار هستند، از ۲۸۰ دلار تا میانگین ۷۷۵ دلار رشد ارزشی داشته‌اند. یکی از کارت‌های کمیاب تام بردی (Tom Brady) اخیرا در همین پلتفرم به مبلغ ۱.۳ میلیون دلار به فروش رسید؛ زیرا این یکی از ۱۰۰ نمونه مشابه از دوران ابتدای کار او بود.

بسیاری از سرمایه‌گذاران سنتی به زمینه دارایی‌های پرخطرتری مثل رمز ارزها و شرکت‌های بلاک چین رو آورده‌اند. با این وجود، هنگامی که در مورد ترند اخیر (توکن‌های غیر قابل تعویض) سوال پرسیده شد، رادک زاگوروویک (Radek Zagorowicz) مدیرعامل Hoard که یک پلتفرم گیمینگ (بازی‌های کامپیوتری) مبتنی بر بلاک چین است، در مورد دنبال کردن کورکورانه چنین روندهایی هشدار داد. او در این‌باره توضیح داد:

NFT یک انقلاب دیجیتال نوین است؛ اما همانطور که می‌دانید، در رابطه با هر یک از تکنولوژی‌های جدید این امکان وجود دارد تا مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. بسیاری از پروژه‌ها وجود دارند که به استفاده از توکن‌های غیر قابل تعویض در قالب یک تاکتیک ارتقایی در مقابله با اهداف ارزشی حقیقی تمایل دارند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران باید بسیار محطاطانه عمل کنند و در تمامی پروژه‌هایی که از ان اف تی‌ها در کار خود نام می‌برند وارد نشوند؛ زیرا همین روند در طول چند سال گذشته در مورد بلاکچین نیز اتفاق افتاد.

چنین رویدادهایی از قبیل خروج افراد از این حوزه، در شرایطی اتفاق می‌افتند که میلیون‌ها نفر برای جلوگیری از شیوع و گسترش COVID-19 به قرنطینه و محدودیت‌ها تن داده‌اند. با فروپاشی اقتصاد کشورها بر اثر اتفاقات ناگوار ناشی از شیوع این ویروس، کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، برزیل، آلمان و ژاپن نرخ بهره را کاهش داده و اوراق عرضه دولتی را خریداری کردند و این امر موجب کاهش میزان جذابیت این زمینه برای سرمایه‌گذاران شد.

در همین حین، تسهیل کمی (QE) نیز منجر به ترس از تورم بیش از اندازه شد و سرمایه‌گذاران سنتی را از سهام و ارزهای فیات دور کرد و باعث شد تا این افراد به فلز‌ات ارزشمند و رمزارزها مثل سال ۲۰۱۴ و همچنین مقوله‌های محبوب نوینی مثل کارت های ترید NFT روی بیاورند.

روی آوردن هنرمندان و سازمان‌های اصلی به کارت‌های معامله NFT

کارت های تریدینگ NFT

بیش از ۲۳۰٫۰۰۰ هزار نفر از طرفداران NBA در NBA Top Shot عضو شدند تا مالکیت لحظات تاریخی NBA را در قالب توکن‌های غیر قابل تعویض به دست بیاورند و از طرف دیگر MLB و بازیکنان آن نیز به تازگی اعلامیه‌ای در مورد راه اندازی کارت‌های تریدینگ NFT جدیدی در مشاکت با Topps که سازنده پیشروی کارت‌های معامله در آمریکاست را منتشر کرده‌اند.

Dapper Labs یعنی شرکتی که کارت های ترید NFT مربوط به حوزه NBA را تولید کرده است، با فراهم کردن توکن‌هایی با نشانه یا آیکون ورزشی توانسته است تا به میزان ۳۰۵ میلیون دلار را در یک دوره جمع آوری بودجه یا منابع مالی ایمن سازی کند. چهره‌های شناخته شده NBA نیز در این دوره جمع آوری منابع مالی مشارکت کردند که از جمله این افراد می‌توان به مایکل جردن (Michael Jordan)، الکس کاروسو (Alex Caruso) و کوین دورانت (Kevin Durant) اشاره کرد.

ستاره یوتیوب یعنی لوگان پاول (Logan Paul) نیز با فروش ۳۰۰۰ NFT که کارت‌های پوکمون (Pokemon) را شامل می‌شد، توانست ۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد و با این کار وارد فضای پر رونق ان اف تی شد. می‌توان تقاضای موجود برای توکن‌های غیر قابل تعویض را تا حدی ناشی از مسابقه‌ای دانست که در رابطه با سه بسته نسخه اول کارت‌های پوکمون و توزیع آنها بین خریداران به ارزش ۴۰٫۰۰۰ دلار شکل گرفت.

ممکن است هنرمندان شناخته شده، مشاهیر و سازمان‌های اصلی ورزشی نیز در راستای پیدا کردن راهی برای جذب مخاطب، وارد فضای پر شور کارت های ترید NFT شوند. با وجود تمام این تفاسیر، خیلی از افراد بر این باورند که کارت‌های معامله ان اف تی در ابتدای مسیر به سر می‌برند و تنها در حال آغاز پتانسیل‌ها و ظرفیت واقعی خود هستند. جان وو (John Wu)، رئیس Ava Labs که یک پلتفرم توسعه برنامه غیرمتمرکز و حامی Avalanche است در مصاحبه با کوین تلگراف گفت:

ما تنها پتانسیل کمی از NFT ها را استفاده کرده‌ایم؛ اما با این حال باید بدانیم که هیجان موجود از سوی برند‌های جهانی و خانگی امری بسیار واقعی تلقی می‌شود. برندهایی که ما در این مدت در مورد راه اندازی پروژه‌های NFT در بستر آوالانچ با آنها صحبت کرده‌ایم، گستره کاملی از هنر تا حیطه ورزشی و رویدادها را پوشش می‌دهند و پتانسیل گسترده موجود در حیطه سازگاری با دارایی‌های قابل ذخیره تا زمینه اقتصاد اینترنت را به وضوح می‌بینند.

حق واقعی مالکیت دارایی پایان ماجرا نیست

در نهایت باید این را بدانیم که صنعت کارت‌های تریدینگ NFT و دارایی‌های قابل ذخیره مدتی است که وجود دارد؛ اما مدل‌های احراز هویت و نگهداری که برای شرایط مینت یا تولیدات خود ارزش بالایی را قائل هستند، به عاملی مشکل‌ساز تبدیل شده‌اند. تکنولوژی بلاک چین قادر است تا راه حلی را برای مشکلات این چنینی فراهم کند. با این وجود، تمامی این ماجرا موجب تغییر پیدا کردن دینامیک و یا روند حرکتی کل بازار دارایی‌های قابل ذخیره می‌شود؛ زیرا کمیاب بودن وجود شرایط تولید، دقیقا همان نقطه‌ای به حساب می‌آید که ارزش مورد نظر ما در آن شکل می‌گیرد.

در شرایطی به سر می‌بریم که برخی از افراد با مشارکت کردن در این بازار نوپا موفق به کسب سود شده‌اند؛ اما باید به یاد داشته باشیم که توکن‌های غیر قابل تعویض همواره با ریسک بالایی همراه هستند. بازار کارت‌های سنتی ورزشی و کارت‌های یادبود در سال ۲۰۲۰ به تنهایی به میزان بیشتر از ۵.۴ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. از طرف دیگر، در حال حاضر Dapper Labs به میزان ۲.۶ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده و از اواخر ماه فوریه (ماه اسفند ۱۳۹۹) حدود ۲۳۰ میلیون دلار فروش داشته است.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که NFTها هنوز به جایگاه حقیقی خود دست نیافته‌اند؛ اما با این وجود، این زمینه دارایی‌های با ارزشی را در خود جای داده است که می‌تواند بازار را به سطوح فراتری نیز ببرد و موجب پیشرفت آن شود. علاوه بر این لازم به ذکر است که مالکیت هر یک از کارت‌های تریدینگ NFT به معنای لزومی بر عدم وجود نسخه فیزیکی (حقیقی) دارایی مربوط به آن کارت نیست؛ درست شبیه به بیت کوین که نسخه فیزیکی سکه در کنار آن وجود دارد و حق مالکیت و ارزش کیف پولی که حاوی دارایی‌های فرد است را ثابت می‌کند.

جمع بندی

بیت کوین و سایر رمز ارزها به مردم این امکان را داده‌اند تا به نوعی بانک و مالک پول خود باشند. NFTها نیز هم‌اکنون در حال انجام همین کار برای سایر دسته‌بندی دارایی‌ها هستند. اما کاربردهای کارت های ترید NFT به این نقطه ختم نمی‌شود؛ طبق گفته‌های جیمز حکیم (James Hakim) مدیرعامل Curate که یک برنامه چند منظوره برای بازار توکن‌های غیر قابل تعویض است:

ما تنها در حال پیشروی به سوی هنر دیجیتال توکنیزه شده نیستیم؛ بلکه در حال طی کردن مسیرمان به سوی NFTها با برنامه‌های کاربردی و قابلیت‌های متفاوت هستیم. به زودی قادر خواهیم بود تا کارهای زیادی از قبیل استفاده از آن برای استیکینگ یا سهام گذاری، پرداخت به ازای کالاها، احراز هویت و پاداش وفاداری را با کارت‌های معامله NFT خود به انجام برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا