ارزبازارهای جهانیفارکس

آیا سقوط آزاد یورو ادامه می یابد؟

هفته گذشته هفته سختی برای یورو بود. درگیری‌ها در اوکراین تشدید شده و تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع شده است. تنش‌های اروپای شرقی ریسک جدی را بر اقتصاد ناحیه یورو تحمیل کرده است.

یورو در برابر هم رقبا سقوط کرد!

هفته گذشته جفت ارز EURGBP به اندازه ۱٫۶۸ درصد سقوط کرد. این بدترین سقوط یک هفته‌ای جفت ارز از اواسط ماه نوامبر ۲۰۲۱ تا به امروز بود. در این میان جفت ارز EURUSD هم به اندازه ۳٫۰۳ درصد سقوط کرد و بزرگ‌ترین سقوط یک هفته‌ای از زمان شروع بحران کرونا (اواسط ماه مارس ۲۰۲۰) تا به امروز را تجربه کرد. جفت ارز EURCHF هم رکورد زده و نزدیک ۴ درصد سقوط کرد. سقوط یورو در برابر فرانک سوئیس از زمان حذف کف قیمتی بانک مرکزی سوئیس در سال ۲۰۱۵ بی‌سابقه بوده است. با افزایش قیمت‌ها در بازار کالا، یورو در برابر ارزهای کالایی هم بازنده بود. یورو در برابر دلار کانادا به اندازه ۲٫۸۴ درصد، در برابر دلار نیوزیلند به اندازه ۴٫۶۸ درصد و در برابر دلار استرالیا تقریباً ۵ درصد سقوط کرد.

یورو از دو جهت تحت فشار است!

بحران اوکراین از دو جهت بر یورو و اقتصاد ناحیه یورو آسیب وارد کرده است. از یک‌سو باعث تضعیف انتظارات نرخ بهره‌ای معامله گران یورو شده است. یعنی معامله گران یورو دیگر انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در آینده نزدیک را ندارند. دوم وضعیت مالی است که حالت انقباضی پیدا کرده است. طبق نوسانات جفت ارز EURUSD می‌توان گفت که در سیستم مالی ناحیه یورو تقاضا برای دلار آمریکا افزایش یافته و تقاضا برای نقدینگی به بالاترین سطح از زمان شروع بحران کرونا (۲۰۲۰) رسیده است.

آیا یورو به داده‌های اقتصادی واکنش نشان می‌دهد؟

در هفته پیش رو داده‌های اقتصادی از ناحیه یورو منتشر خواهند شد. با این حال بازار دیگر واکنشی به داده‌های اقتصادی نشان نمی‌دهد. شاید بیشتر به این خاطر که بحران اوکراین تازه وارد هفته دوم شده و این بحران شاید به این زودی‌ها در شاخص‌های اقتصادی نمایان نشود. همچنین با توجه به ریسک‌های ناشی از بحران اوکراین، بانک مرکزی اروپا نمی‌تواند تنها بر اساس داده‌های اقتصادی تصمیم‌گیری کند.

نشست تعیین نرخ بهره بانک مرکزی اروپا

شاید بانک مرکزی اروپا با توجه به بحران اوکراین، به برنامه خرید اوراق قرضه تا فصل سوم سال ۲۰۲۲ ادامه دهد و نرخ بهره را هم برای مدت زمان طولانی‌تری پایین نگه دارد. این هفته نشست تعیین نرخ بهره بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد. نشست بانک مرکزی اروپا می‌تواند اطلاعات جدیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. در نشست این هفته، برآوردهای اقتصادی اعضای بانک مرکزی اروپا هم به روز رسانی خواهند شد.

بازدهی اوراق قرضه اروپایی پایین آمده است

در بازار اوراق قرضه ناحیه یورو، تضعیف انتظارات نرخ بهره‌ای بازار کاملاً مشهود است. نرخ بازدهی اوراق قرضه اروپایی در معاملات هفته گذشته سقوط کرد. روز سه‌شنبه (۱ مارس) سقوط یک روزه نرخ بازدهی اوراق قرضه فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیش از ده سال گذشته بی‌سابقه بود.

نمودار بازدهی اوراق قرضه ۱۰ سال ایتالیا، فرانسه و آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا