آخرین اخباربازارهای جهانیطلامقالات تحلیلی

ارزیابی هفتگی کیتکو و بررسی طلا در بازارهای جهانی

جنگ روسیه و اکراین وارد هفته دوم شده و تقاضا برای دارایی‌های امن افزایش یافته است. در این میان اونس طلا به عنوان دارایی سنتی امن بازار با تقاضای قوی مواجه شده و می‌تواند در معاملات هفته پیش رو تا محدوده ۲ هزار دلاری بالا بیاید. به خصوص که سنتیمنت صعودی در بازار به طور قابل‌توجهی تقویت شده است. ارزیابی کیتکو هم نشان می‌دهد که فعالین حرفه‌ای بازار نسبت به روند صعودی اونس طلا خوش‌بین شده‌اند. اکثریت سرمایه‌گذاران خرد هم انتظار افزایش قیمت اونس طلا را دارند.

نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو (Kitco News)

این هفته ۱۴ فعال حرفه‌ای (Wall Street) در ارزیابی هفتگی سایت کیتکو شرکت کرده‌اند. همه شرکت‌کنندگان در ارزیابی هفتگی سایت کیتکو انتظار دارند که روند میان‌مدت اونس طلا صعودی باشد! در همین حال ۱۰۱۳ سرمایه‌گذار خرد (Main Street) هم در نظرسنجی آنلاین شرکت کرده‌اند. ۷۰ درصد طرفدار روند صعودی، ۱۶ درصد طرفدار روند نزولی و ۱۳ درصد دیگر هم انتظار بازار بدون روند یا خنثی را داشتند.

ارزیابی هفتگی سایت کیتکو – سنتیمنت صعودی در میان فعالین حرفه ای بازار از ۴۰ درصد هفته گذشته به ۱۰۰ درصد رسیده است! در میان سرمایه گذاران خرد هم تقریبا بدون تغییر جدی در ۷۰ درصد باقی مانده است.

محرک اصلی اونس طلا جریانات ریسکی است، نه داده‌های اقتصادی!

سنتیمنت صعودی و قوی بازار با افزایش قابل‌توجه قیمت اونس طلا هم‌زمان بوده است. قیمت اونس طلا توانست هفته گذشته را در محدوده ۱۹۶۹ دلاری به پایان برساند. از دید تحلیلگران عامل اصلی افزایش قیمت و تقاضا برای اونس طلا، جریانات ریسک گریزی است. بحران در اروپای شرقی باعث شده تا سرمایه‌گذاران به شاخص‌های اقتصادی مثبت بی‌توجهی کنند.
روز جمعه داده‌های اشتغال آمریکا (NFP) منتشر شدند و نشانگر رشد ۶۷۸ هزار واحدی اشتغال در ماه فوریه بودند. همچنین نرخ بیکاری آمریکا هم به ۳٫۹ درصد سقوط کرده است. اما اونس طلا که رابطه معکوسی با دلار آمریکا دارد، توجهی به داده‌های خوب اشتغال آمریکا نکرد!

نمودار هفتگی اونس طلا – XAUUSD

دیدگاه فعالین حرفه‌ای بازار

شان لوسک (Sean Lusk) مدیر شرکت Walsh Trading
“اگر قیمت اونس طلا نتواند با جریانات ریسک گریزی فعلی و آینده مبهم بازار به محدوده ۲ هزار دلاری برسد، دیگر نمی‌دانم که طلا چه کار خواهد کرد!” این فعال حرفه‌ای گفته که اونس طلا می‌تواند از قیمت بسته شدن سال ۲۰۲۱ به اندازه ۱۰ درصد بالا بیاید. در چنین شرایطی هدف اونس طلا می‌تواند محدوده ۲۰۱۰ دلاری باشد.
دارین نیوسام (Darin Newsom) تحلیلگر مستقل بازار
“با توجه به اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد، تنها روند صعودی اونس طلا منطقی به نظر می‌رسد. مهم نیست که وضعیت بنیادی یا تکنیکال بازار چگونه است. این‌که شاخص دلار آمریکا به رشد خود ادامه می‌دهد، مهم نیست. این دوره‌ای از بازار است که ما معمولاً هر چه از بازار می‌دانیم را دور می‌اندازیم!”
آدریان دی (Adrian Day) رئیس شرکت مدیریت سرمایه
آدریان دی هم نسبت به روند صعودی اونس طلا خوش‌بین است، این در حالی است که فدرال رزرو در کمتر از دو هفته آینده نرخ بهره را بالا خواهد برد. معمولاً افزایش نرخ بهره به ضرر قیمت اونس طلاست. “جنگ اوکراین ادامه دارد و قیمت اونس طلا هم روند صعودی قوی خواهد داشت. در حال حاضر، بحران اوکراین بر سیاست‌های پولی غلبه کرده است!”
فیلیپ استرایبل (Phillip Streible) استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures
هر چند که انتظار می‌رود قیمت اونس طلا به روند صعودی ادامه دهد، اما باید سرمایه‌گذاران با احتیاط رفتار کنند. این فعال حرفه‌ای گفته که نباید سرمایه‌گذاران به دنبال بازار بیفتند! “با توجه به نوسانات قیمتی و شدید فعلی، بایستی به دنبال فرصت‌های خرید باشید.” در واقع سرمایه‌گذاران نباید با افزایش قیمت فوراً وارد بازار شوند، بلکه باید به دنبال شکار فرصت خرید باشند. او همچنین توصیه کرده که سرمایه‌گذاران به بازار نقره هم توجه کنند، به خصوص که نقره در برابر اونس طلا عملکرد ضعیفی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا