آخرین اخبارارزبازارهای جهانیفارکسمقالات تحلیلی

وضعیت بازار اوراق قرضه آمریکا چگونه است؟

هفته گذشته دلار آمریکا جهش کرد و به بالاترین سطح از ماه مه سال ۲۰۲۰ رسید. هم‌زمان با تشدید بحران اوکراین، تقاضا برای دلار آمریکا هم بالا می‌رود. تحریم‌های غرب علیه روسیه، بحران سمت عرضه در بازار کالا را بیش از این تشدید خواهد کرد. بحران اوکراین به نفع دلار تمام شده، اما یورو به دلیل حجم بالای تجارت ناحیه یورو با روسیه بازنده بحران بوده است. در شاخص دلار آمریکا هم سقوط یورو بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشته است.

سقوط یورو عامل اصلی تقویت ارزش دلار آمریکاست!

افزایش قیمت‌ها در بازار کامودیتی باعث شده تا انتظارات تورمی بیش از گذشته تقویت شود. انتظارات تورمی آلمان به اوج بی‌سابقه ۴٫۲۴ درصدی رسیده است. قیمت گاز در اروپا هم رکورد زد. کشورهای اروپایی بیش از سایرین تحت تأثیر بحران اوکراین قرار دارند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که تا وقتی‌که بحران اوکراین حل نشده، سقوط یورو ادامه یابد. سقوط یورو می‌تواند رشد شاخص دلار آمریکا را بیش از این تقویت کند.

داده‌های اقتصادی آمریکا تأثیری بر انتظارات نرخ بهره‌ای نداشت!

روز جمعه داده‌های اشتغال آمریکا هم بهتر از انتظارات بازار بودند. با این حال رشد قوی بازار کار آمریکا نتوانست انتظارات نرخ بهره‌ای را تقویت کند. از دید بازار، فدرال رزرو در نشست ماه مارس نرخ بهره را تنها ۰٫۲۵ درصد افزایش خواهد داد و خبری از افزایش ۰٫۵۰ درصدی نیست. رئیس فدرال رزرو آمریکا هم از افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره حمایت کرده است. پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو آمریکا تأکید کرده که نرخ رشد تورم به مرور زمان پایین خواهد آمد، اما او همچنین گفته که ریسک‌های فعلی می‌توانند به رشد تورم شتاب دهند. هدف فدرال رزرو آمریکا این است که قیمت‌ها را بدون ایجاد رکود اقتصادی به ثبات برساند. به این کار “فرود آرام” می‌گویند.

بازار اوراق قرضه آمریکا به آینده خوش‌بین نیست!

بازار اوراق قرضه آمریکا به اندازه فدرال رزرو به آینده خوش‌بین نیست. انتظارات تورمی در بازار اوراق قرضه افزایش یافته است. این هفته شاخص بهای مصرف کننده یا CPI آمریکا منتشر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که به ۷٫۹ درصد رسیده باشد. در حالی که نرخ تورم آمریکا رکورد می‌زند، تفاوت بازدهی اوراق خزانه‌داری ۲ و ۱۰ سال آمریکا هم در حال معکوس شدن است. معکوس شدن منحنی بازدهی به معنی رکود اقتصادی است! این یعنی از دید بازار اوراق قرضه آمریکا، اقتصاد این کشور در حال حرکت به سمت رکود اقتصادی است.
در بازار فارکس، افزایش نرخ بهره به معنی تقویت ارز محلی است. اما اخیراً انتظارات نرخ بهره‌ای بازار تضعیف شده و دلار آمریکا هم به سیر صعودی خود ادامه داده است. در واقع شاخص دلار آمریکا از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ سیر صعودی داشته است. این یعنی بازار تمامی مراحل افزایش نرخ بهره را در قیمت‌ها پیش‌خور کرده است. بر همین اساس نباید تصور کرد که دلار آمریکا به خاطر وضعیت بنیادی خود تقویت شده است. بلکه بیشتر به خاطر جریانات ریسک گریزی و سقوط ارزش یورو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا